Tweede Kamer Moties Contact Uitleg

Titel:

Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid

Onderwerp:

Motie van de leden Peters en Kwint over onderzoeken in hoeverre afgestudeerden van Engelstalige opleidingen voor hun werk het Engels en/of het Nederlands hanteren

Implicaties:

Als de motie wordt aangenomen dan zal de regering onderzoek doen naar in hoeverre afgestudeerden van Engelstalige opleidingen voor hun werk het Engels en/of het Nederlands hanteren.

Samenvatting:

De Kamer verzoekt de regering om onder een representatief aantal Nederlandse afgestudeerden van Engelstalige opleidingen te onderzoeken in hoeverre zij voor hun werk het Engels en/of het Nederlands hanteren.

Orginele text:

Tweede Kamer der Staten-Generaal

2

Vergaderjaar 2022–2023

31 288

Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid

Nr. 1019

MOTIE VAN DE LEDEN PETERS EN KWINT Voorgesteld 31 januari 2023 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat steeds meer opleidingen van het Nederlands overschakelen naar het Engels; overwegende dat vermoedelijk veel van de afgestudeerden uiteindelijk voor hun werk toch ook de Nederlandse taal goed moeten beheersen; verzoekt de regering om onder een representatief aantal Nederlandse afgestudeerden van Engelstalige opleidingen te onderzoeken in hoeverre zij voor hun werk het Engels en/of het Nederlands hanteren, en gaat over tot de orde van de dag. Peters Kwint

kst-31288-1019 ISSN 0921 - 7371 ’s-Gravenhage 2023

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022–2023, 31 288, nr. 1019

Prompt samenvatting:

Samenvatting van bovenstaande motie, kort en bondig:

Prompt implicaties:

De gevolgen / implicaties van deze motie in 1 korte zin samengevat, beginnend met ‘Als de motie wordt aangenomen dan’

Orgineel:

pdf