Titel:
Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Onderwerp:
Motie van het lid Peters over in beeld krijgen in hoeverre instellingen erin slagen om internationale studenten voor de Nederlandse arbeidsmarkt te behouden
Implicaties:
Als de motie wordt aangenomen, dan zal de regering een kennisbasis ontwikkelen en een monitoring opstellen om in beeld te krijgen in hoeverre instellingen erin slagen om internationale studenten voor de Nederlandse arbeidsmarkt te behouden.
Samenvatting:
De Kamer verzoekt de regering om een kennisbasis te ontwikkelen en een monitoring op te stellen om in beeld te krijgen in hoeverre instellingen erin slagen om internationale studenten voor de Nederlandse arbeidsmarkt te behouden.
Orginele text:
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2
Vergaderjaar 2022–2023
31 288
Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 1020
MOTIE VAN HET LID PETERS Voorgesteld 31 januari 2023 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat momenteel 75% van de internationale studenten na afstuderen Nederland weer verlaat terwijl ze van toegevoegde waarde kunnen zijn voor tekortsectoren; overwegende dat internationale studenten vaak hun Nederlandse taalvaardigheid als negatieve invloed benoemen om in Nederland te blijven; constaterende dat van hogeronderwijsinstellingen een inspanning verwacht gaat worden om internationale studenten na afstuderen te behouden voor de Nederlandse arbeidsmarkt; verzoekt de regering om een kennisbasis te ontwikkelen en een monitoring op te stellen, waarbij ook taalbeheersing een rol speelt, om in beeld te krijgen in hoeverre instellingen erin slagen om internationale studenten voor de Nederlandse arbeidsmarkt te behouden, en gaat over tot de orde van de dag. Peters
kst-31288-1020 ISSN 0921 - 7371 ’s-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022–2023, 31 288, nr. 1020
Prompt samenvatting:
Samenvatting van bovenstaande motie, kort en bondig:
Prompt implicaties:
De gevolgen / implicaties van deze motie in 1 korte zin samengevat, beginnend met ‘Als de motie wordt aangenomen dan’