Titel:
Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Onderwerp:
Motie van het lid Eerdmans over een toetsingskader ontwikkelen dat Engels onderwijs alleen toestaat wanneer dat een aantoonbaar functionele meerwaarde heeft
Implicaties:
Als de motie wordt aangenomen dan zal de regering in overleg treden met universiteiten om een toetsingskader te ontwikkelen dat Engels onderwijs alleen toestaat wanneer dat een aantoonbaar functionele meerwaarde heeft en krijgt.
Samenvatting:
De Kamer roept de regering op om in overleg te treden met universiteiten om een toetsingskader te ontwikkelen dat Engels onderwijs alleen toestaat wanneer dat een aantoonbaar functionele meerwaarde heeft.
Orginele text:
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2
Vergaderjaar 2022–2023
31 288
Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 1015
MOTIE VAN HET LID EERDMANS Voorgesteld 31 januari 2023 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het breed aanbod aan Engelstalige opleidingen aan Nederlandse universiteiten een enorme aantrekkingskracht heeft op buitenlandse studenten; overwegende dat dit een grote druk oplevert op huisvesting van studenten en op de kwaliteit en beschikbaarheid van onderwijs; overwegende dat het aandeel Engelstalige opleidingen daarom snel en betekenisvol moet worden teruggedrongen; roept de regering op in overleg te treden met universiteiten om een toetsingskader te ontwikkelen dat Engels onderwijs alleen toestaat wanneer dat een aantoonbaar functionele meerwaarde heeft en krijgt, en gaat over tot de orde van de dag. Eerdmans
kst-31288-1015 ISSN 0921 - 7371 ’s-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022–2023, 31 288, nr. 1015
Prompt samenvatting:
Samenvatting van bovenstaande motie, kort en bondig:
Prompt implicaties:
De gevolgen / implicaties van deze motie in 1 korte zin samengevat, beginnend met ‘Als de motie wordt aangenomen dan’