Titel:
Digitale leermiddelen
Onderwerp:
Motie van het lid Van Baarle over pleiten voor ontwikkeling van op publieke waarden gestoelde Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech
Implicaties:
Als de motie wordt aangenomen, dan zal de regering pleiten voor het verbod op het tracken van kinderen in het klaslokaal en het ontwikkelen van Europese alternatieven voor de onderwijsproducten en -diensten van big tech, die gebaseerd zijn op publieke waarden.
Samenvatting:
De Kamer verzoekt de regering om in Europees verband te pleiten voor het invoeren van een verbod op het tracken van kinderen in het klaslokaal en het ontwikkelen van Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech, die gebaseerd zijn op publieke waarden.
Orginele text:
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2
Vergaderjaar 2022–2023
32 034
Digitale leermiddelen
Nr. 46
MOTIE VAN HET LID VAN BAARLE Voorgesteld 1 februari 2023 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de macht van big tech in het onderwijs toeneemt; constaterende dat onderzoek van Human Rights Watch laat zien dat de privacy van kinderen in gevaar kan komen bij het gebruik van producten en diensten van big tech in het onderwijs; overwegende dat alternatieven kunnen voorkomen dat er sprake is van te grote afhankelijkheid van big tech in het onderwijs; verzoekt de regering in Europees verband te pleiten om een verbod in te voeren op het tracken van kinderen in het klaslokaal en Europese alternatieven te ontwikkelen voor de onderwijsproducten en -diensten van big tech, die gestoeld zijn op publieke waarden, en gaat over tot de orde van de dag. Van Baarle
kst-32034-46 ISSN 0921 - 7371 ’s-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022–2023, 32 034, nr. 46
Prompt samenvatting:
Samenvatting van bovenstaande motie, kort en bondig:
Prompt implicaties:
De gevolgen / implicaties van deze motie in 1 korte zin samengevat, beginnend met ‘Als de motie wordt aangenomen dan’