Titel:
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023
Onderwerp:
Motie van de leden Peters en Paul over het team van leraren als een noodzakelijke voorwaarde voor onderwijsverbetering benoemen in de onderzoekskaders van de inspectie
Implicaties:
Als de motie wordt aangenomen, dan zal de Inspectie van het Onderwijs de teamprestaties en de gestructureerde, gezamenlijke en structurele aandacht voor verbetering centraal stellen en indien nodig de onderzoekskaders hierop aanpassen.
Samenvatting:
De leden Peters en Paul verzoeken de regering om het team van leraren als een noodzakelijke voorwaarde voor onderwijsverbetering te benoemen in de onderzoekskaders van de inspectie, om de Inspectie van het Onderwijs te vragen om in gesprekken met raden van toezicht de teamprestaties en de gestructureerde, gezamenlijke en structurele aandacht voor verbetering centraal te stellen, en om de Kamer te informeren over de manier waarop de inspectie toezicht gaat houden op de kwaliteit van collectieve, structurele en gestructureerde verbeterplannen van de
Orginele text:
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2
Vergaderjaar 2022–2023
36 200 VIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023
Nr. 191
MOTIE VAN DE LEDEN PETERS EN PAUL Voorgesteld 1 februari 2023 De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat investeren in de kwaliteit van onderwijs nutteloos is wanneer scholing niet collectief, structureel en gestructureerd is en niet als team wordt opgepakt; overwegende dat onderwijs een ingewikkelde teamsport is; constaterende dat dit besef niet tot in de haarvaten van het onderwijs is doorgedrongen; verzoekt de regering om het team van leraren als noodzakelijke voorwaarde voor onderwijsverbetering te benoemen in de onderzoekskaders van de inspectie; verzoekt de regering om de Inspectie van het Onderwijs te vragen om ook in gesprekken met raden van toezicht de teamprestaties en de gestructureerde, gezamenlijke en structurele aandacht voor verbetering centraal te stellen en indien nodig de onderzoekskaders hierop aan te scherpen; verzoekt de regering ten slotte om de Kamer te informeren hoe de inspectie toezicht gaat houden op de kwaliteit van collectieve, structurele en gestructureerde verbeterplannen van de onderwijsteams, en gaat over tot de orde van de dag. Peters Paul
kst-36200-VIII-191 ISSN 0921 - 7371 ’s-Gravenhage 2023
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022–2023, 36 200 VIII, nr. 191
Prompt samenvatting:
Samenvatting van bovenstaande motie, kort en bondig:
Prompt implicaties:
De gevolgen / implicaties van deze motie in 1 korte zin samengevat, beginnend met ‘Als de motie wordt aangenomen dan’